Een echte boekenwurm



Ja, zo mag ik mij best noemen. Ik lees heel veel soorten boeken en tijdschriften.

Leesfamilie


Het lezen is mij met de paplepel ingegoten. Als je vroeger bij ons onverwachts langs kwam, dan kon het zomaar gebeuren dat mijn ouders, mijn broertje en ik ieder in een boek verdiept waren. Alle vier mochten we en mogen we nu nog graag lezen. Of het boekje hiernaast mijn eerste boek is, weet ik niet meer, maar ik heb die hele serie vroeger gehad en letterlijk stuk gelezen. Vroeger had ik een heel andere smaak dan nu. Als puber las ik naast de Donald Duck en Tina ook graag boeken van de Olijke Tweeling, Pinkeltje, alles van Disney, Pitty op Kostschool, Wipneus & Pim, Dik Trom, Bessie & Billie Turf. Als we ons verveelden, dan werd er vaak gezegd dat we maar een boek moesten gaan lezen en dat was meestal niet tegen dovemansoren gezegd.
Ook kreeg ik wel eens boeken voor mijn verjaardag. Ooit kreeg ik van mijn oma het boek van Ot & Sien en Klaas Vaak en van het schippersinternaat, waar ik van mijn 7e tot mijn 10e en van mijn 13e tot mijn 17e jaar op heb gezeten, bij het eerste afscheid van het internaat, op mijn 10e, een boekje met als titel Alles nieuw voor Anneke. Dat zijn 2 van mijn boeken die ik o.a. nog heb. Een paar jaar geleden heb ik het boek Jip & Janneke besteld, omdat de dunne boekjes die ik had, versleten waren, en ik het jammer vond dat ik dat weg moest gooien.

Voorgelezen worden

Ook vond ik het leuk om voorgelezen te worden, mits het goed verteld werd. Zo hadden wij op de lagere school een leraar die heel mooi kon voorlezen. Ook op de creche, hadden we een juf die heel mooi kon voorlezen. Ook op internaat werd veel voorgelezen en niet alleen uit de bijbel. Er was een groepsleider die zelf verzonnen verhaaltjes vertelde en soms waren dat best wel enge verhalen. Gek genoeg kan ik me niet meer herinneren waar ze over gingen, maar weet wel dat ik dat altijd leuk vond. Zelf las ik mijn broertje ook graag voor en later voor de kinderen waar ik wel eens oppaste. Helaas ben ik er niet zo goed in. We hadden op school een geschiedenisleraar, die kon heel levendig vertellen. Voordat ik les van hem kreeg, had ik een hekel aan geschiedenis, maar toen ik les van hem kreeg, was ik om en vond ik het vanaf toen heel leuk en interessant.

Smaak veranderd

In de loop der jaren is mijn smaak wel veranderd. Tot ongeveer 10 jaar geleden vond ik de 'Ik hou van jou en blijf je trouw' boeken leuk, maar nu gaat mijn voorkeur uit naar biografiën, geschiedenisboeken en boeken met verhalen die waargebeurd zijn. Tuurlijk lees ik nog wel eens een roman, zeker die van Jill Mansell vind ik leuk, maar die is ook niet klef zoals de Bouquet-reeks. Helaas heb ik wel een probleem met namen van boeken en schrijvers te onthouden. Soms lees ik een boek dat ik het gevoel heb dat ik die eerder heb gelezen en dat blijkt dan ook vaak zo te zijn.
Soms heb ik ook moeite om een boek te lezen. Dan wil het me niet pakken en kan het zomaar gebeuren dat ik in slaap val. Dat had ik met het boek Bernhard & Juliana geschreven door Cees Fasseur. Ik vind boeken over het Koningshuis over het algemeen wel leuk om te lezen, maar dat boek van Cees pakte me niet. Ik had me er een kwart doorheen geworsteld, toen mijn man zei dat ik maar beter een ander boek kon gaan lezen. Hij had mij ook zien worstelen met dat boek en vond dat ik mijn tijd aan het verspillen was en dat was ook zo, want ik wilde het boek toch een kans geven, van ach, wie weet wordt het straks beter, maar voor mij las hij niet lekker weg. Het boek van Anne Frank kan ik niet meer lezen, omdat het me nachtmerries bezorgt. Ik zie alles zo voor me en hoor dan de gekste dingen in huis. Halverwege heb ik die daarom in de kast terug gezet.

Digitaal boek

Een paar jaar geleden heb ik een e-reader gekocht, want ik vond dat ik met de tijd mee moest gaan. Het is wel fijn lezen, hij onthoudt op welke pagina je bent gebleven zonder dat je er een boekenlegger in moet stoppen, maar toch gaat mijn voorkeur uit naar een gewoon boek. Ik moet ook op mijn computer kijken naar de foto's die in de digitale boeken staan, want op de e-reader is het erg pixelig. Nu zal dat in de afgelopen jaren vast wel verbetert zijn, dat weet ik eerlijk gezegd niet. Soms schittert het licht ook op de e-reader en moet ik hem kantelen om de tekst goed te kunnen lezen. Toch heb ik er wel een paar boeken op staan en soms bestel ik wel eens boek voor de e-reader. Hij is in ieder geval makkelijk mee te nemen op vakantie. Dan hoef je geen hele stapel boeken meer mee te nemen. Scheelt weer ruimte in de koffer.

Leesmap

Naast boeken, mag ik ook graag diverse tijdschriften lezen. Tot een paar jaar geleden kocht ik iedere week de Libelle, Margriet en Vriendin. Ik keek altijd wel of ze niet samen of met nog een tijdschrift in een pakket zaten, zodat het wat goedkoper was. Op een avond vroeg mijn man waarom ik mij niet abonneerde op een leesmap, zodat ik goedkoper uit zou zijn. Dat vond ik een heel strak plan, maar dan wilde ik wel de houdmap, omdat ik geen zin had om mij verplicht te voelen om 14 tijdschriften in een week uit te lezen. Het nadeel is wel dat je in feite oud nieuws leest, maar als je goed nagaat dan lees je bij de dokter en de kapper ook oude bladen en tegenwoordig is het allemaal oud nieuws ook al doen ze het vaak af als dat het nieuws is, want vaak heb je het nieuws al eerder op internet gelezen dan dat het in de bladen staat, dankzij de social media. Je kan ook niet meedoen met puzzles, maar ik ben lid van diverse websites van de bladen en krijg daar nieuwsbrieven van. Daar staan ook wel eens leuke acties in waar je aan kunt meedoen en als het een leuke actie is doe ik daar aan mee. Ik ben in ieder geval heel blij dat ik lid geworden ben de leesmap en als ik de map uit heb gaat die naar mijn moeder en die geeft ze weer door aan anderen. Behalve de Donald Duck. Het scheelt in ieder geval een boel geld. Voor dat geld wat ik toen uitgaf aan 3 of 4 bladen, krijg ik nu 14 of 15 bladen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg