LEEF! - Laura Maaskant




Waar gaat het boek over? 
In LEEF! vertelt Laura Maaskant hoe haar leven is veranderd na de diagnose 'kanker'.

Die diagnose kreeg ze op haar vijftiende, en vier jaar later opnieuw. Laura wordt na een lang en zwaar behandeltraject genezen verklaard. Ze pakt haar leven weer op waar ze gebleven was: na haar vwo gaat ze studeren in Amsterdam. Maar dan keert de ziekte terug. De prognose is ongewis, haar levensverwachting beperkt. Nogmaals loodzware behandelingen ondergaan wijst Laura af. Ze gaat voor kwaliteit van leven. Niet met een bucket list, maar 'gewoon', met haar vrienden en haar familie, en in haar werk. Zoals ze zelf zegt, ervaart ze haar leven nu juist heel intens. Laura's ziekte brengt niet alleen rampspoed, maar ook de mogelijkheid om te genieten van de tijd die haar nog rest. Haar leven is 'in goud veranderd'.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Het is een heel aangrijpend, eerlijk en tegelijkertijd positief verhaal. Ze heeft eerlijk over die rotziekte (excuse me) geschreven, hoe ze zich voelde/voelt en hoe ze daar mee omgaat. Dat het niet altijd makkelijk is, dat ze zo haar mindere momenten heeft, maar over het algemeen bekijkt ze alles positief, doet wat ze wil en geniet zoveel mogelijk van haar korte leven. Ze gaat niet bij de pakken neerzitten Ze geeft veel energie, dat voel je gewoon in de meeste hoofdstukken. Daarnaast leert ze je ook, hoe jong ze is, om anders naar bepaalde dingen te kijken. Dat je moet leven in het nu en de dingen doen die je wilt doen. Ze bekijkt de dingen op een heel volwassen manier. Ik heb echt bewondering voor haar.
Omdat het boek 2 jaar geleden is geschreven, zocht ik op Google (lang leve Google) even op of ze nog leeft en dat is gelukkig het geval. Tegelijkertijd kwam ik erachter dat ze een stadsgenote (ja, ja, Emmeloord heeft stadsrechten) is, ook al woont ze al een paar jaar niet meer in Emmeloord. In ieder geval hoop ik dat ze stiekem de doktoren versteld doet staan en dat ze minstens 80 jaar wordt.

Wat vind je van de cover? 
Een hele mooie foto van een vrouw die kracht uitstraalt.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Heel erg mooi, past echt bij het boek.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het is heel erg vlot en beeldend geschreven.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Laura, omdat ze een sterke vrouw is die haar ziekte neemt zoals het is en geniet van het leven zo lang haar dat is gegeven.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Aan niemand.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Emmeloord & Amsterdam zijn mooie steden, maar Amsterdam is toch vele malen mooier dan Amsterdam. ik begrijp heel goed waarom Laura daar woont.

Mooie quote in het boek: 
Het leven is niet altijd makkelijk, maar wel heel mooi.

Zou je het boek aanraden? 
Absoluut! Ik kan dit boek iedereen aanraden.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, dat ga ik niet.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een e-book, dus ik kan het niet weggeven. Hij mag op mijn e-reader blijven staan.

Ga je de verfilming bekijken? 
Nee, die ga ik niet kijken.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik heb het boek net uit, maar verwacht wel dat die me nog even bezig gaat houden.

Website van de auteur:
Leef!









Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg