Menthol - Frank Krake



Een paar jaar geleden heb ik dit boek gewonnen via de Twitter van Bruna en ik kan je vertellen dat ik er ontzettend blij mee ben.

Waar gaat het boek over? 
de zwarte man die Nederland leerde tandenpoetsen

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Het is een heel mooi en interessant boek die je gelezen moet hebben, want het geeft heel mooi de geschiedenis weer over hoe het nog geen eeuw geleden is hoe men aan keek tegen gekleurde mensen. Je beseft tevens wat nu heel normaal is, dat een eeuw geleden dat nog niet normaal was zoals tandenpoetsen en een huwelijk tussen een blank en gekleurd persoon. Dat je toen een bezienswaardigheid was en daar alleen al de kranten mee haalde als je met een gekleurd persoon trouwde.
Ik neem mijn petje af voor zowel Joseph als voor Roosje, dat ze zich nergens iets van aantrokken en hun leven leiden zoals zij dachten dat goed was. Dat Joseph overal handel in zag en niet bang was om soms op een positieve manier de draak te steken met zijn huidskleur, er juist trots op was. Zoals tijdens zijn tandenpoets demonstraties waar hij tevens reclame maakt met de slogan Babajaba menthol tandpasta Het natuur geheim het zwarte ras.
Soms lag ik in een deuk om op een ander moment weer een traan weg te pinken.
Wat hebben zij veel moeten doorstaan en zijn ze er goed mee om gegaan.
De foto's maken het boek af.

Wat vind je van de cover? 
Die is heel erg mooi en past echt bij het boek. Het is dat ik het boek gewonnen heb, maar als ik die niet had gewonnen, dan had ik het boek ook willen hebben voor alleen al de cover.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het is heel erg vlot en beeldend geschreven.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Joseph, omdat hij van niets wist op te werken naar een zakenman die vooral geliefd was. Die altijd vriendelijk was, ook tegen zijn vijanden, zich niet liet kennen en altijd zorgde dat hij er netjes bij liep. Ik kan me heel goed voorstellen waarom Roosje verliefd op hem is geworden.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Aan een ieder waar Joseph ook een hekel aan had. Dat om verschillende redenen, lees het boek maar en dan snap je wel wat ik bedoel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Hengelo vind ik persoonlijk geen mooie plaats, maar Amsterdam, Rotterdam en nog wat plaatsen vind ik mooie plaatsen.

Mooie quote in het boek: 
Hou je rug recht, bewaar je trots, en je zult ver komen.

Zou je het boek aanraden? 
Absoluut, omdat het, zoals gezegd, een stukje geschiedenis van ons verleden weer geeft.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Waarschijnlijk wel.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het boek is gesigneerd door Frank Krake, dus alleen daarom al, geef ik het boek niet weg. Anders had ik het boek overigens ook niet weg gegeven.

Ga je de verfilming bekijken? 
Voor zover ik weet is er (nog) geen verfilming van het boek, maar mocht die er ooit komen (wat ik wel verwacht) dan ga ik die niet kijken, want de film zal het nooit kunnen evenaren met het boek.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik heb het boek net een paar uur uit en het houdt me nog bezig, wat de rest van de dag en misschien de komende dagen nog wel zal doen.






  Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg