Springtij - Femke Roobol



Waar gaat het boek over? 
's-Gravendeel, 1953. Sara Groeneveld overleeft als door een wonder de watersnood. Haar moeder is echter voor haar ogen meegesleurd door het kolkende water. Sara wordt met haar dochtertje Ellie ondergebracht in de Ahoy-hal in Rotterdam, samen met vele andere vluchtelingen. Hier sluit ze vriendschap met de stuurse verpleegster Catharina uit Dordrecht. Vlak voor de noodlottige nacht heeft Sara een houtskooltekening gevonden, weggeborgen in een la. 'Saartje en haar moeder' staat erop. Maar de vrouw lijkt niet op haar moeder. Wie was zij dan wel? En waar is haar echte moeder? Al Sara's zekerheden vallen weg. Langzaam komt ze tot de conclusie dat ze haar eigen levensverhaal opnieuw moet invullen. Haar verleden, maar ook haar toekomst. Met de hulp van Catharina gaat ze op zoek naar de waarheid.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Een heel ontroerend boek, waarbij ik geregeld moest slikken. Ondanks dat het fictie is, had het zo echt gebeurd kunnen zijn. De watersnoodramp was helaas ook echt gebeurd, maar ik bedoel dus het verhaal van Sara.
Soms dacht ik te weten wie haar vader en moeder waren, even dacht ik nog dat een bepaald persoon niet helemaal eerlijk was, dat ze toch de moeder van Sara was. De vader verraste me enerzijds, anderzijds ook weer niet. Het einde verraste me in ieder geval.
Femke heeft zich heel erg goed ingelezen en ingevoeld in de geschiedenis. Hoe men toen reageerde als je ongehuwd zwanger was en/of een kind had, hoe mensen reageren, hoe mensen werden opgevangen, hoe men de boel weer probeerde te herstellen.
Kan me voorstellen dat het voor de mensen die dat toen hebben meegemaakt, verschrikkelijk is om er weer aan herinnerd te worden. Toch ben ik blij dat Femke dit boek heeft geschreven, want het geeft heel mooi weer hoe het er aan toe ging met daarnaast, zoals gezegd, de zoektocht naar de ouders van Sara door Sara zelf.
Het was moeilijk om dit boek weg te leggen, wilde steeds verder lezen. Bij het hoofdstuk dat Sara Ellie op zolder achter laat om hulp te halen, zat ik echt in spanning of ze het wel zou redden. Ik hield ook steeds stiekem de hoop dat de pleegmoeder van Sara levend gevonden zou worden, dat ze misschien was opgepikt door een redder en naar elders was gebracht.

Wat vind je van de cover?
Ik vind het een hele mooie cover, maar toch zou ik voor de tekening van Kitty met Sara hebben gekozen. 

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel goed gekozen omdat Sara de dag voor de ramp de tekening vond en in die tijd wilde achterhalen wie haar echte moeder is/was.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het is heel erg vlot en beeldend geschreven.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Sara, omdat ze een sterke vrouw is die voor zichzelf op durft te komen en zich niet met een kluitje in het riet laat sturen.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Aan een van de schoonzussen waar Sara & Ellie eerst werden opgevangen. Denk dat ik precies zoals Sara had gereageerd in de laatste ruzie met haar.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Het moet een mooie omgeving zijn geweest en gelukkig is het dat na de ramp nu nog.

Mooie quote in het boek: 
Een vrouw is niet het bezit van een man.

Zou je het boek aanraden? 
Absoluut. Het geeft, zoals gezegd mooi weer hoe het er aan toe ging.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Ik denk het niet.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een e-boek, dus ik kan het niet weggeven, maar hij mag wel op mijn e-reader blijven staan.

Ga je de verfilming bekijken? 
Voor zover ik weet is er (nog) geen verfilming, maar mocht die er ooit komen, dat moet haast wel, dan ga ik die niet kijken.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Tijdens het lezen en tussendoor dat ik er niet in las hield het boek me heel erg bezig en ik weet nu al dat het boek mij nog wel een tijdje bezig zal houden. Je beseft je weer hoe goed we het hebben, je hoopt dat je dat nooit mee zult maken.



Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg