De Zomer Van Mijn Leven - Yvette Manessis Corporon



Waar gaat het boek over? 
Na jaren ploeteren in New York heeft Daphne haar leven eindelijk op de rails. En ze heeft een nieuwe vriend, de rijke Stephen. Met hem wil ze trouwen op Erikoussa, het lieflijke Griekse eiland van haar jeugd. Daar aangekomen wordt ze overspoeld door herinneringen. Ze beleeft opnieuw de warmte en tradities van de eilandbewoners, en ze ziet haar lieve, wijze grootmoeder terug. Een wervelende bruiloft wordt voorbereid.
Maar Daphne begint te twijfelen. Waar hoort ze thuis? Wat is voor haar werkelijk belangrijk?

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Het was moeilijk om in te komen, maar dat kan ook aan mij gelegen hebben. In het begin vond het ik niet erg om het boek weg te leggen, maar zo vanaf halverwege begon ik moeite te krijgen met wegleggen van het boek. Ik wilde verder lezen, wilde weten hoe het verder ging, welke keuzes gemaakt zouden worden.
Het boek roept emoties op; vreugde, je moet soms lachen, woede, verdriet, onmacht, verwondering, verbazing, vertedering, bewondering.
Soms is lijkt het voorspelbaar, maar het einde is anders dan je verwacht, maar desondanks heel mooi.
Ondanks dat het fictie is, zit er een kern van waarheid in, zijn sommige verhalen, misschien op een andere manier, echt gebeurd. Daarnaast staat het vol Griekse verhalen die schitterend zijn. Je leert tevens een paar Griekse tradities begrijpen, je leert meer over de Griekse gewoonten en het Griekse eten.
Het boek zet je tevens aan het denken en houdt je, zeker vanaf ongeveer halverwege bezig.
Lees dit boek overigens niet op een lege maag of in bed of als je op dieet bent, want van sommige (lees veel) hoofdstukken krijg je trek omdat ze het over de heerlijkste gerechten hebben. Nooit geweten dat eten zo'n grote rol speelt bij de Grieken en dat is absoluut niet kwaad bedoeld.

Wat vind je van de cover? 
De originele cover vind ik mooier en beter bij het boek passen.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die past echt bij het boek en geeft je een zomers gevoel.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
in het begin, en later soms ook nog, wat langdradig, maar bovenal is het beeldend geschreven.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Yia-yia, omdat ze een sterke en wijze vrouw is.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Ik had aan diverse mensen een hekel, maar kan niet vertellen waarom, want dan zou ik het verhaal verraden en vind ik, zoals bekend, niet leuk voor diegenen die het boek nog niet hebben gelezen.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Het is een schitterend eiland die ik zeker een keer wil bezoeken. Dankzij dit boek is mijn lijstje nog-te-bezoeken-plaatsen gegroeid.

Mooie quote in het boek: 
Het is zo fijn om verse kruiden rechtstreeks van de aarde te kunnen plukken in plaats van ze uit de koelkast te halen.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, ik kan je het boek aanraden.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, ik vond het leuk om het boek te lezen, maar hoef hem niet nog een keer te lezen.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Ik ga het boek weggeven.

Ga je de verfilming bekijken? 
Voor zover ik weet is er (nog) geen verfilming, maar mocht die er ooit komen, dan ga ik die niet kijken. Ik hou het boek liever in gedachten zoals ik het gelezen heb.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik heb het boek net uit, maar verwacht wel dat die me nog een paar dagen bezig blijft houden.




Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg