De Nederlandse Revolutie - Joost Roosendaal



Waar gaat het boek over? 
Wij Nederlanders zijn geen heftig volkje. We zoeken steeds naar compromissen. We polderen en radicaliteit vinden we maar vies. Dit beeld hangen wij graag van onszelf op. Maar klopt het ook, als we in de spiegel van het verleden kijken? Hoorde bijvoorbeeld de Franse Revolutie bij een land vol opgewonden standjes, en zal ze dus een ver-van-mijn-bed-show blijven? Kunnen we dat idee volhouden, terwijl we met verbazing de aardverschuiving gadesloegen die zich in ons kikkerlandje voor en na de moord op Pim Fortuyn voltrok?

Als we verder het verleden in kijken, blijken Nederlanders vaker drastische stappen te hebben gezet. We kunnen zulke momenten niet gebruiken, bagatelliseren ze en moffelen ze weg in een hoekje van ons collectief verleden. Toch was de Nederlandse Revolutie aan het eind van de achttiende eeuw zo'n moment. Corruptie, vriendjespolitiek en economische stagnatie teisterden de federale Republiek die Nederland toen was. Er kwamen burgeroorlogen van, buitenlandse interventies en staatsgrepen. Toen pas ontstond een eenheidsstaat, waar kerk en staat gescheiden zijn, waar alle burgers gelijke rechten en inspraak hebben.
Voor een breed publiek haalt Joost Rosendaal in De Nederlandse Revolutie deze enerverende, emotionele en rumoerige periode uit de vergetelheid. In een epiloog vergelijkt hij het huidige Nederland met dit verleden. Rosendaal pleit ervoor om de radicaliteit in ons karakter serieus te nemen. Anders zullen we fenomenen als Pim Fortuyn - die zich in zijn zedenschets Aan het volk van Nederland spiegelde aan het patriottische verleden - niet kunnen begrijpen en weten we ons steeds weer 'diep geschokt'.
Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Het is een heel interessant boek, dat een goede kijk geeft over een periode die mij onbekend was. Niet alles, want van sommige dingen wist ik wel, maar het meeste was mij onbekend. Heb de meeste hoofdstukken echt met verbazing zitten lezen en moest mij, zoals altijd als ik een boek uit het verleden lees, verplaatsen naar de tijd dat bepaalde dingen er toen anders aan toe gingen dan nu. Dat de vrijheid die wij nu gewoon zijn, niet altijd zo gewoon is geweest. Er wordt heel goed op ingegaan dat niet alles zonder slag of stoot is gegaan, het wordt het ook niet mooier gebracht dan het was. Sommige dingen kwamen mij bekend voor omdat ze nu ook spelen in bepaalde landen, maar dan op een andere manier. Andere dingen kwamen mij bekend voor omdat de ministers sommige vragen eens in de zoveel tijd stellen zoals om Nederland te herverdelen. Joost geeft in het laatste hoofdstuk een verhelderende uitleg over hoe hij er tegenaan kijkt en of we wat kunnen leren van het verleden.
Daarnaast staan er zwart/wit illustraties in van toen en nu. Wat een goede aanvulling is.
Ik had wel vaak moeite met de Franse teksten (dat was toen de voertaal van de elite), soms moest ik bepaalde zinnen twee keer lezen omdat ze in het Oud Nederlands geschreven waren en geregeld vond ik het droog geschreven, waardoor ik moeite moest doen om niet in slaap te vallen. Desondanks is het wel een aanrader, want het geeft een mooi beeld neer van de Nederlandse revolutie.

Wat vind je van de cover? 
Heel mooi, die geeft goed weer waar het boek over gaat.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is goed gekozen, want daar gaat het boek over.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Zoals gezegd, geregeld was het droog en moest ik moeite doen om niet in slaap te vallen.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, want ik zie nu (beter gezegd, ben me wat meer bewust van) dat Nederlanders niet altijd zo'n vredelievend volkje waren, maar ook zijn 'zwarte' kanten heeft.

Mooie quote in het boek: 
De vrijheid mag niet ondergeschikt zijn aan de gelijkheid.

Zou je het boek aanraden? 
Absoluut, zeker als je van verhalen over het verleden houdt.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
3 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Ik denk het niet.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het boek mag weer terug in de boekenkast tot mijn man het gaat lezen en daarna mag hij weer in de boekenkast, hij gaat zeker niet weg.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit boek gaat me nog wel even bezig houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ondanks dat ik het droge stof vond, wil ik wel vaker een boek van hem lezen, hoop alleen niet dat ze allemaal zo droog zijn. ;)




Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg