Cissy van Marxveldt - Monica Soeting


Van Uitgeverij Atlas Contact kreeg ik onlangs een drukproef van dit boek om te lezen en te recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken. Ik heb genoten van het boek.

Waar gaat het boek over? 
Cissy van Marxveldt (pseudoniem van Setske Beek-de Haan, 1889-1948) ging de literatuurgeschiedenis in als de schrijfster van de roman De h.b.s.-tijd van Joop ter Heul (1919), het eerste van vier delen over de vrolijke bakvis Joop ter Heul. De serie hoorde minstens drie generaties lang tot de lievelingsboeken van Nederlandse meisjes én jongens, onder wie Anne Frank, die zich bij het schrijven van haar dagboek door Joop liet inspireren. Van Marxveldt en Joop ter Heul zijn nog steeds bekend. Maar wat de meeste mensen niet weten, is dat Van Marxveldt tientallen korte verhalen en in totaal eenentwintig romans publiceerde, waaronder een roman over het verzet in de Tweede Wereldoorlog. Ook over Van Marxveldts leven was tot nu toe weinig bekend. Deze biografie werpt een verrassend licht op een veelzijdig auteur.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Toen ik in de nieuwsbrief van Uitgever Atlas Contact las dat je kon meedingen om of de drukproef Cissy van Marxveldt van Monica Soeting of een andere drukproef (ben de titel vergeten, sorry) als eerste te lezen, hoefde ik niet na te denken, want ook ondergetekende heeft als jonge bakvis (pas me even aan de tijd waarin Cissy leefde aan) de serie van Joop ter Heul gelezen en, maar dat was ik alweer vergeten, daar kwam ik achter nadat in een hoofdstuk erover werd geschreven, de Marijke serie. Dat was even een 'oh, ja', momentje, want die had ik ook als jonge bakvis gelezen, net als Zomerzotheid.
Ik was dan ook aangenaam verrast dat ik bericht kreeg van de uitgever dat ik het boek mocht gaan lezen en recenseren. Kon nog net een juich-kreet inhouden.

Het boek voldoet aan bijna al mijn verwachtingen van dat ik een boek zou gaan lezen over het lezen van de beroemde schrijfster. Het is heel erg interessant om te lezen hoe ze geleefd heeft, de verhalen achter haar boeken en dat ze meer had geschreven dan de bekendste boeken als, zoals eerder genoemd, de Joop ter Heul serie, de Marijke serie en Zomerzotheid, maar dat ze ook verhalen had geschreven voor diverse tijdschriften waarvan de meesten niet meer bestaan. Ze was veelzijdiger dan ik, en waarschijnlijk met mij velen, dachten. Zij was niet zomaar een 'huisvrouwtje' dat ook boeken schreef zoals men vroeger dacht.
De biografie geeft een heel mooi beeld van hoe Cissy/Setske was als jonge vrouw en daarna als getrouwde vrouw, hoe ze haar man heeft leren kennen, hoe ze aan de naam Cissy van Marxveldt is gekomen, hoe ze haar verhalen schreef en hoe ze erop kwam. Dat er van een aantal boeken een toneeluitvoering is gemaakt en wat Cissy daarvan vond.
Jammer is dat er niets tot weinig over haar kindertijd bekend is en dat er 'niet veel' van haar bewaard is gebleven waardoor je een nog beter beeld van haar krijgt, maar desondanks is het een heel leuk en interessant boek.
Het boek geeft namelijk ook heel mooi weer over hoe men vroeger dacht over meidenboeken/romans en waar een schrijver zich aan diende te houden, wat er sowieso in hoorde te staan. Dat is nu lachwekkend te noemen.
Ik ben blij dat Monica in stukjes van Setske/Cissy en ook artikelen uit vroeger tijden de Oudnederlandse taal in stand heeft gehouden en die teksten niet heeft veranderd omdat dat nu anders geschreven wordt.
Het boek is vlot geschreven, soms vond ik het wel droog, maar dat is maar heel soms.
Omdat het een drukproef is, weet ik niet hoe het boek er uiteindelijk uit zal zien, maar ik hoop dat er ook foto's van Setske/Cissy in zal staan waardoor je een nog beter beeld krijgt van de persoon Cissy van Marxveldt.
Toch vind ik wel één ding minder: het is jammer dat de noten achterin staan en niet onderaan de bladzijden zodat je niet steeds hoeft te zoeken. De noten zijn overigens ook heel interesant, het geeft een beter licht op wat er bedoeld wordt en meer informatie van hoe het vroeger ging. Vond het heel leuk om in een van de noten te lezen over Anna van Gogh, want toevallig heb ik dit jaar het boek over haar en haar zussen gelezen voor een leesclub.
Ik weet zeker dat de Cissy van Marxveldt- de Joop ter Heul fans zullen genieten van dit boek en heb zomaar een donkerbruin vermoeden dat ze, net als ik, de boeken van Cissy weer willen gaan (her)lezen.

Wat vind je van de cover? 
Die is heel mooi, past heel goed bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is goed gekozen, past bij het boek, want het gaat voornamelijk over Cissy van Marxveldt.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het boek leest vlot weg, maar heef af en toe is het wat droog.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
De opbouw is heel goed, het boek is chronologisch geschreven.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker, je wilt steeds verder lezen.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon? 
Als ik in de tijd had geleefd dat Setske/Cissy ook had geleefd en in hetzelfde milieu was opgegroeid, dan had ik misschien wel bevriend geweest kunnen zijn met Setske/Cissy.

Had je in de tijd dat het boek zich afspeelt willen/kunnen leven?
Ik had daar best in willen leven, want het was een hele interessante tijd, zeker voor de vrouw, die gaandeweg steeds meer 'mocht'. Ook op boekengebied zie je dat het aan het veranderen is, dat men over steeds meer onderwerpen durfde te schrijven en dat de gedachtes 'vrijer' werden. Niet door iedereen, maar wel door velen.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Die zijn heel leuk. Volgende zomer moeten manlief en ik maar weer eens een dagje Friesland aandoen.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft ze zeker. Het boek geeft namelijk een heel mooi tijdsbeeld weer over van hoe men vroeger dacht over meidenboeken en romans. Dat dat eigenlijk niets was, dat men beter boeken kon lezen waar je wat van opstak en over het geloof. Dan zijn we nu toch wel vrijer.

Mooie quote in het boek: 
Be strong, be good.

Zou je het boek aanraden? 
Absoluut, zeker aan de Cissy van Marxveldt fans.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die van biografiën houdt en in het bijzonder voor, zoals gezegd, de Cissy van Marxveldt fans.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien wel.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Ik vind het not done om drukproeven weg te geven, hij gaat dan ook lekker in de boekenkast. Was het overigens het boek geweest, dan had ik die ook niet weggeven.

Ga je de verfilming bekijken? 
Er is nog geen verfilming, maar het zou mooi zijn als er een verfilming van het boek komt. Mocht die er ooit komen, dan ga ik die niet kijken, want ik hou het boek liever in gedachten zoals ik het boek heb gelezen.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit boek gaat me nog wel even bezig houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Het hangt van het boek af, maar ik denk wel dat ik vaker een boek van Monica ga lezen.

Website van de uitgever:
Uitgeverij Atlas Contact




Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg