Het Liefdesatoom - Maria Hetty Van Den Berg


Van Maria Hetty van den Berg mocht ik haar boek lezen en een recensie erover schrijven. Ik wil haar daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Als Mara de renovatie voltooit van een boerenhuis in Italië, ontmoet ze haar grote liefde, Fert. In Amsterdam ontwikkelt de verhouding zich niet zoals ze verwacht. Plotseling komt ze in een nachtmerrie terecht: ze wordt ontvoerd en opgesloten. Wie is deze dader? Wat wil hij? Hij gaat te werk volgens een duidelijk plan, maar het pakt anders uit. Voor Mara ontvouwt zich langzaam maar zeker de ware toedracht en ze neemt zelf initiatief om hem te ontmaskeren… In deze spannende psychologische thriller staat de relatie tussen dader en slachtoffer centraal.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Bij het lezen van de proloog werd ik gelijk gegrepen door het boek en werd ik heel nieuwsgierig naar het verhaal. Het eerste deel liet ik mij geregeld afleiden, vond het af en toe te zoetsappig, maar vanaf het laatste hoofdstuk in het eerste deel werd ik weer vastgegrepen. Ik wilde steeds verder lezen, weten hoe het verder ging, hoe het af zou lopen. Steeds als je denkt te weten wie Mara heeft ontvoerd, wordt je weer verrast door iets waarbij je gaat twijfelen. De dader van de ontvoering had ik niet aan zien komen, dacht dat het totaal iemand anders was.
Het verhaal laat zien wat het met je kan doen als je in de steek wordt gelaten, hoe 'psychisch gestoord' je daarvan kan worden als je geen hulp zoekt om je te helpen er overheen te komen. Wat het met je kan doen als je onverwerkt verdriet hebt om een dierbare overledene. Wat het met je kan doen als je opgesloten wordt. Het wordt even spiritueel als er iemand is die een bijna-dood-ervaring heeft. Dat wordt heel mooi beschreven.
Het verhaal wordt vanaf het tweede deel om en om verteld door dan weer het slachtoffer en dan weer de dader waardoor je het verhaal van beide kanten leest. Beide kanten zijn heel heftig, maar ook realistisch beschreven.

Wat vind je van de cover? 
Het is net of het boek je aankijkt met dat oog. Ik heb dan ook steeds mijn e-reader op het boek gelegd als ik er niet in aan het lezen was, maar vanuit het verhaal gezien, is het een perfecte cover.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die past perfect bij het boek.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is heel vlot en beeldend.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel origineel, het had zomaar waar gebeurd kunnen zijn.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Het begint met een proloog waarbij je gelijk gegrepen wordt. Het eerste deel vond ik af en toe erg zoetsappig, maar vanaf het laatste hoofdstuk van het eerste deel, werd het steeds spannender. Ik ben blij met de epiloog waar je leest hoe het met de hoofdpersoon gaat. Het maakt het verhaal af.

Zat je direct in het verhaal?
Zoals gezegd, ik zat direct in de proloog.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Het eerste deel wist me, zoals gezegdt niet altijd vast te houden, maar vanaf het laatste hoofdstuk van het eerste deel liet het boek me niet meer los.

Heeft het plot je verrast?
Ja, want die zag ik niet aankomen.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Absoluut, het hadden zo echte personen kunnen zijn.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Mara, omdat ze is wie ze is.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
De ontvoerder, de reden mag je zelf gaan lezen.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Ik denk het wel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Wie houdt er nu niet van Amsterdam? Het is en blijft een mooie stad.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Ik leef er in en dat gaat me goed af. ;)

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft ze zeker. Het laat zien wat het met je kan doen als je opgesloten wordt, wat het met je kan doen als je in de steek wordt gelaten en geen hulp zoekt bij het verwerken ervan, maar ook de bijna-dood-ervaring heeft mij geraakt. Dat klinkt als iets moois, maar toch hoop ik het nooit mee te maken.

Mooie quote in het boek: 
Mensen met een psychise stoornis hebben hun eigen wereld waarin andere spelregels gelden.

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan je het boek zeker aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die van psychologische thrillers houdt.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, één keer vond ik genoeg.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Ik ga het boek weggeven.

Ga je de verfilming bekijken? 
Voor zover ik weet is er (nog) geen verfilming, maar mocht die er ooit komen, dan ga ik die kijken. Ik hou het boek liever in gedachten zoals ik het boek gelezen heb.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit is een boek dat me nog wel even bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel, hangt van het boek af.

Leuk weetje over het boek:
Dit boek heeft een eigen Facebook pagina.

Leesfragment:
Je kan een fragment uit boek lezen bij de uitgever van het boek, klik dan op Inkijk.

Website van de auteur:
Maria Hetty van den Berg

Website van de uitgever:
Boekscout.nl





Koop bij bol.com

Reacties

  1. Hi Anneke, ik heb dit boek inderdaad ook gelezen en vond het een super gaaf boek! wel is het al een jaar geleden dat ik hem heb gelezen dus weet het einde niet helemaal meer... Ik moet weten wie ook al weer de ontvoerder was van Mara. Maar doordat het boek moeilijk te lenen is kan ik het niet meer vinden. Zou je me misschien een message kunnen sturen als je dit leest? heel erg bedankt alvast!! Groetjes van Annabel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. annabel buiter06 maart, 2023

    Hi Anneke, ik heb dit boek inderdaad ook gelezen en vond het een super gaaf boek! wel is het al een jaar geleden dat ik hem heb gelezen dus weet het einde niet helemaal meer... Ik moet weten wie ook al weer de ontvoerder was van Mara. Maar doordat het boek moeilijk te lenen is kan ik het niet meer vinden. Zou je me misschien een message kunnen sturen als je dit leest? heel erg bedankt alvast!! Groetjes van Annabel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annabel, ik heb het boek zes jaar geleden gerecenseerd en ben ook de naam van de ontvoerder vergeten. Je kan beter contact opnemen met Maria Hetty van den Berg, https://maria-hetty-van-den-berg.nl/contact/ , zij kan jou de naam van hem geven. Groetjes van Anneke

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg