Huisje Boompje Beest - Roos Schlikker


Van uitgeverlij atlas contact mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken. Het boek is nog niet uit, het ligt vanaf 9 mei 2017 in de winkels.

Waar gaat het boek over? 
'Huisje boompje beest' van Roos Schlikker heet je welkom in de Vinex, de plek waar Ambi Pur alle vieze luchtjes heeft weggesprayd. Heerlijk is het er. Mooi huis, aangeharkte tuin, goede auto voor de deur, twee kinderen - een koningspaar. Echt, gesettelde veertigers Joris en Lydia zouden niet anders willen. Maar dan komt Rob in de wijk wonen - een charmante fotograaf, een bohemien, een ladies' man. Rob zet het leven van Joris en Lydia op zijn kop. Wat als angst in je straat komt wonen?

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de cover, vind alleen de kleur blauw erg onnatuurlijk, die had een paar tinten lichter gemoeten, en de titel, krijg je het gevoel dat je een verhaal gaat lezen over een burgerlijke wijk in een of andere plaats en dat is ook zo. In het begin lijkt er eigenlijk niets spannends aan, is het allemaal heel erg burgerlijk en saai. Iedereen doet zijn dingen die ze altijd doen. Maar schijn bedriegt, want iedereen heeft zo zijn geheimen die die aan niemand vertelt. Het zijn mensen die bij jou in de straat kunnen wonen. Iedereen heeft wel een buurvrouw in de straat die overbezorgd is, een buurvrouw die alles alleen maar van de zonnige kant ziet, pubers die zo hun geheimen hebben. Een buurman die niet precies weet wat hij wilt en steeds weer een andere hobby heeft. Je kan misschien jezelf in bepaalde mensen herkennen.
Dat alles veranderd als op een dag een nieuwe buurman in de buurt komt wonen die wat eigenaardig is, die zijn eigen geheimen geeft die hij al helemaal niet prijs wilt geven.
Het laat zien wat het met een buurt kan doen als angst in de straat komt wonen. Waar het toe kan leiden, ook al is het in dit boek uitvergroot. Het laat zien wat achterdocht kan doen, wat angst voor het ongewone met je kan doen.

Het boek leest als een trein, het is heel erg vlot en grappig geschreven. Je moet geregeld lachen om bepaalde uitspraken en gedachtes. Klein tipje van de sluier, wat ik persoonlijk heel erg herkenbaar vind is een gedachte van Lidia die ze niet uitspreekt tegenover een kassameisje over een bepaalde winkel. Meer zeg ik niet, maar ik begrijp Lidia wel, want ik erger me ook wel eens aan zoiets en zou dan iets bijdehands willen zeggen, maar blijf dan toch maar netjes.
Steeds als je denkt dat het een bepaalde kant opgaat, gaat het een andere kant op. Het plot is heel erg verrassend omdat je die niet ziet aankomen. Je denkt op een gegeven moment te weten hoe het afloopt, maar dan blijkt het toch anders te zijn.

Nog even een tip: begin het boek niet te lezen als je zit te eten of gaat eten. De muesli van vanmorgen smaakte niet meer zo lekker aan het eind van het eerste hoofdstuk. Verder zeg ik er niets over, dat mogen jullie zelf gaan ontdekken. ;)

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Meer dan dat, ik hoopte dat ik een komische roman zou gaan lezen en dat was ook zo.

Wat vind je van de cover? 
Het blauw van de lucht is erg onnatuurlijk, als het een paar tinten lichter was geweest of misschien met wat wolken erbij, dan was de cover mooier geweest.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is lekker vlot en humoristisch waardoor het boek lekker wegleest.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is heel erg goed, langzaamaan wordt je via diverse wegen naar het plot geleid.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Absoluut! Eenmaal in begonnen en je wilt het boek niet meer wegleggen voor het uit is.

Heeft het plot je verrast?
Ja, dat heeft het zeker, ik had een ander plot verwacht.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ze zijn stuk voor stuk geloofwaardig. Het zouden zomaar mensen kunnen zijn die je kent.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Joris, omdat hij is wie hij is.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Sorry, maar dat kan ik niet zeggen, want dan zou ik teveel verraden. Lees het boek maar als die uit is, dan begrijp je wel wat ik bedoel.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Dat denk ik wel, ook al heeft ie een rare gewoonte, maar dat weet ik dan natuurlijk niet. ;)

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Het klinkt als een mooie woonwijk.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Het speelt zich in de huidige tijd af en dat gaat me best goed af moet ik zeggen.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft ze zeker. Zonder al teveel prijs te geven, heeft de angst waar het in dit verhaal omgaat, mij geraakt omdat ik weet dat het in het echt ook zo kan zijn, kan gebeuren.

Mooie quote in het boek: 
En zij ging daar maar in mee, alsof ze zo'n Tibetaans gebedsvlaggetje was dat dezelfde kant op moest wuiven als Joris.

Zou je het boek aanraden? 
Het boek kan ik je zeker aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die van humorvolle romans houdt met een mooi verhaal.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien wel.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een recensie-exemplaar, die geef ik niet weg, die gaat weer terug in de boekenkast.

Ga je de verfilming bekijken? 
Mocht er ooit een verfilming komen, wat zomaar zou kunnen, dan ga ik die niet kijken. Ik hou het verhaal liever in gedachten zoals ik het gelezen heb.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit boek gaat me nog wel even bezig houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel, hangt van het boek af.

Leesfragment:
Klik onder de beschrijving van het boek op de site van atlas contact op 'Download hier een fragment van Huisje Boompje Beest in PDF-bestand'.

Website van de auteur:
Roos Schlikker

Website van de uitgever:
uitgeverij atlas contact





Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg