In Het Spoor Van De Russische Ziel - Peter D'Hamecourt



Van Uitgeverij Conserve mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken. Het boek is nog niet uit, het ligt pas op 29 april 2017 in de boekwinkels.

Waar gaat het boek over? 
Fjodor Michajllovitsj Dostojevski vond de Duitsers dom, de Zwitsers oplichters en de Fransen doortrapte poseurs.
De schrijver trok in de negentiende eeuw een spoor door Europa. Hij reist onder meer naar Berlijn, Dresden, Bad Homburg, Baden-Baden, Bad Ems, Wiesbaden, Genève, Saxon-les-Bains, Vevey, Parijs en Turijn. Uiteindelijk keert hij terug naar Moskou en Sint Petersburg. Hij schreef er grote delen van zijn oeuvre en ontwikkelde er zijn gedachten over de rol van Rusland in de wereld.
Europa was in zijn ogen ten prooi gevallen aan goddeloosheid. De Europese volkeren konden daarom maar op één manier worden gered: door de Russische ziel. Dan zou volgens hem het eeuwenoude onbegrip tussen Rusland en het Westen worden opgelost. De huidige machthebbers in het Kremlin hebben het gedachtengoed van Dostojevski uit de negentiende eeuw omarmd en tot beleid gemaakt. In dit boek volgt Peter d'Hamecourt Dostojevski's spoor. Het nieuwe boek wordt 29 april gepresenteerd op twee locaties: 's morgens in de Hermitage Amsterdam en 's middags bij boekhandel Pegasus. informatie bij de uitgever via info@conserve.nl

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Soms is het fijn als anderen, in dit geval uitgeverij Conserve,  met een boek aankomen waarvan ze vinden dat jij die moet lezen, want als ik heel eerlijk ben, dan had ik, als ik dit boek in de winkel had zien liggen, genegeerd, omdat het gezicht op het eerste gezicht nogal dreigend overkomt. Ik weet het, je moet niet alleen naar de cover kijken, maar dat is wel altijd het eerste wat je ziet. Als je het gezicht beter bekijkt dan is er niets dreigends, maar heb je eerder het gevoel dat de man niet gelukkig is, dat hij over iets moeilijks nadenkt. Evengoed was ik blij dat het een e-book was en geen fysiek boek zodat ik het boek niet steeds op tafel zag liggen als ik er niet in las.

Het boek geeft een heel goede beschrijving van Fjodor Michajllovitsj Dostojevski. Je krijgt een goed beeld van hoe hij was en hoe hij dacht, wat hij graag deed. Vaak stoor je je aan hem, maar soms kan je eigenlijk alleen maar medelijden met hem hebben. Zeker bij bepaalde periodes. Je krijgt bewondering voor zijn vrouw.
Na het lezen van het boek wil je zijn boeken gaan lezen, omdat je er nieuwsgierig naar bent geworden door de beschrijvingen in het boek. Tevens wil je naar de plaatsen gaan waar hij zo op afgaf. Wil je zien of het werkelijk zo verschrikkelijk is als hij vond.
Je kan merken dat de auteur heeft ingelezen in het leven van Fjodor Michajllovitsj Dostojevski en niet alleen in zijn boeken, maar ook wat anderen over hem schreven, met anderen over hem heeft gepraat, naar plaatsen is gegaan waar Fjodor Michajllovitsj Dostojevski ook is geweest en heeft gewoond. Hij vertelt in het boek hoe het er nu uitziet, maar ook of er aandenkens zijn zoals een beeld of gedenkplaatjes aan de huizen waar hij heeft gewoond. Of het makkelijk te vinden is. Of het er werkelijk zo verschrikkelijk is.
De auteur geeft aan het eind van het boek zijn eigen mening over hoe hij de banden van Europa en Rusland ziet.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ik had dit keer niet veel verwachtigen, ik hoopte hooguit wat meer te begrijpen van de Russen. Ik ben er na het lezen van het boek nog niet uit of ik ze nu echt begrijp.

Wat vind je van de cover? 
Zoals gezegd, op het eerste gezicht kwam het gezicht nogal dreigend over. Als ik het voor het kiezen had, dan zou ik voor een ander portret of andere foto had gekozen waar Fjodor Michajllovitsj Dostojevski op een andere, minder op het eerste gezicht, dreigende manier.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die past heel erg goed bij het boek, want dat loopt als een rode draad door het boek.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het verhaal is vlot geschreven, toch zijn er ook wel momenten dat het wat droog over komt, maar dat zijn maar korte stukjes.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Het is een hele originele opbouw. Normaal gesproken begint men, als het over een levensverhaal gaat, bij de geboorte van de persoon en eindigt bij het overlijden van de persoon. De auteur is in dit geval begonnen met het overlijden van Fjodor Michajllovitsj Dostojevski en werkt zo naar de geboorte van Fjodor Michajllovitsj Dostojevski.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Over het algemeen wel.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Anna, omdat ze ondanks alles bij haar man bleef.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Aan niemand.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Neen, ik zou continu ruzie met hem hebben.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Over het algemeen klinken ze heel mooi.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Dat denk ik wel, maar dan wel in de hogere kringen.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft hij zeker. Het gedeelte over dat Fjodor Michajllovitsj Dostojevski aan een gokverslaving leed wordt heel goed weergegeven. Dat heeft me heel erg geraakt, maar dat komt waarschijnlijk doordat ik iemand heb gekend die een gokverslaving had.

Mooie quote in het boek: 
Het hebben van idealen is voor hem belangrijker dan het saaie aardse leven, zo lijkt het.

Zou je het boek aanraden? 
Het is boek is zeker een aanrader.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die geïnteresseerd is in de wereld politiek.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, één keer vind ik henoeg.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een e-book, dus ik kan het niet weggeven.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ja, het laat me nog wel even nadenken over wat ik gelezen heb.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel, hangt van het boek af.

Website van de uitgever:
UITGEVERIJ CONSERVE



Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg