Gewoon Mies - Mies Bouwman


Van Uitgeverij GOTTMER mocht ik dit boek lezen en recenseren en ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
'Ik ben gewoon Mies Bouwman van de televisie die bekend is bij de mensen.'

Zo kent u Mies waarschijnlijk het best: van de televisie. Maar wist u dat ze ook een scherpe pen heeft? Jarenlang schreef ze een populaire column in tijdschrift Margriet, waarin ze haar vele trouwe lezers een kijkje in haar wereld gaf - achter de schermen bij de televisie én thuis bij haar gezin.

In deze bundel zijn de vijftig grappigste, verrassendste en ontroerendste columns samengebracht. Met veel humor beschrijft Mies alledaagse situaties die dankzij haar bekendheid nét even minder alledaags worden. De stukjes zijn even fris, nuchter en innemend als de schrijfster zelf. Ook als ze gaan over serieuzere en nog altijd actuele onderwerpen als inburgering en de toestroom van vluchtelingen. Want al staat de wereld op z'n kop, Mies blijft gewoon Mies.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Zelden heb ik moeite het recenseren van een boek, maar in dit geval was het wel heel lastig. En nee, dat ligt absoluut niet aan het boek, maar aan de auteur. Ik was heel blij dat ik het boek in onze brievenbus vond om te mogen lezen en recenseren, maar na het lezen van het schitterende voorwoord van Marc-Marie Huijbregts (ik ben het totaal met hem eens over wat hij over Mies schrijft) wist ik plots weer dat het dit keer misschien wel niet zo verstandig was om een recensie te willen schrijven over dit boek, want de auter houdt namelijk niet van uitbundige loftoezwaaiers (haar eigen woorden). Ik was dat totaal vergeten, want dat was iets wat ik al wist. Dan wordt het wel heel lastig om een recensie te schrijven. Uiteraard kan ik hier nu gaan zeggen dat die cover helemaal niets is, de columns verschrikkelijk zijn, dat het allemaal wel erg langdradig is en het nawoord van de auteur ook flop is. Soms ben ik blij dat mijn neus niet kan groeien zoals bij Pinokkio als die liegt, want dan had ik mijn Chromebook van de grond kunnen rapen en hopen dat die dan nog heel zou zijn na de val van de tafel waar ik aan zit. Met andere woorden, dan had ik heel erg gelogen. Dat is ook weer niet de bedoeling. Dus sorry mevrouw Bouwman, ik kom toch met alleen maar met positieve berichten over dit boek. En neen, ik maak mij geen illussies, ik hoef niet in uw testament. Die is bestemd voor uw kinderen. ;)

De cover is schitterend, het is echt Mies zoals bijna alle 35 plussers haar kennen. Je weet mede dankzij de titel dat het boek alleen maar over haar kan gaan.
De columns zijn heel erg vlot, humorvol, ontroerend en heel erg eerlijk geschreven. Je leert Mies een stukje beter kennen. Niet alleen krijg je een stukje mee van de tv-wereld en wat daarmee komt kijken, maar ook over haar privé-leven vertelt ze in haar columns.
Geregeld lig je in een deuk (manlief keek mij geregeld verbaasd aan als ik in een deuk lag) zoals met de columns Pluimvee en Gewoon. Soms zijn de columns heel herkenbaar zoals Troost, gelukkig ben ik niet de enige persoon die zo denkt over wat ze heeft geschreven, en Vooroordeel. Ontroerend zijn de columns Willem en Later. Ondanks dat de columns jaren geleden geschreven zijn, zijn ze ook heden ten dage nog steeds heel actueel zoals de columns Vluchtelingen en Marine, waar ze heel scherp is. Voor veel gezinnen met kinderen zal de column Freek heel herkenbaar zijn. In de column Uilengoor besef je dat het tegenwoordig een stuk gemakkelijker is om achter bepaalde info te komen. Ze geeft daarmee een mooi kijkje van hoe het vroeger ging.
Kortom, dit boek is een echte aanrader voor diegenen die Mies kennen, maar ook voor diegenen die Mies niet kennen is dit een leuk boek.

Ik wil mevrouw Bouwman nog bedanken voor haar schoonheidstips. Ik zal ze allemaal opvolgen. En een bal gehakt is inderdaad heel erg lekker, mits die goed is bereid.


Koop bij bol.com 


  Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Meer dan dat. Ik hoopte een boek met leuke columns van Mies Bouwman te lezen, maar dat ze zo goed kon schrijven wist ik niet.

Wat vind je van de cover? 
Die is heel erg mooi.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is goed gekozen ook al is Mies meer dan gewoon.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is lekker vlot, humorvol, ontroerend en beeldend.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Absoluut! De columns zijn stuk voor stuk leuk om te lezen.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, bepaalde columns zoals Vluchtelingen heeft me heel erg geraakt en de column Kerstbezoek herken ik maar al te goed al heb ik dat niet in zo'n mate zoals Mies dat beschrijft meegemaakt, maar ik herkende wel haar gedachten.

Mooie quote in het boek: 
Wie niks doet, staat stil en wie stilstaat, daar gebeurt niks mee - denk daar maar eens over na.

Zou je het boek aanraden? 
Het boek is zeker een aanrader.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor alle Mies Bouwman fans.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien wel.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het boek mag weer terug in de boekenkast.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Nee, dat niet, maar dat is in dit geval ook niet erg.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel, hangt van het boek af.

Website van de uitgever:
GOTTMER





Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg