Camanchaca - Diego Zúñiga


Van Uitgeverij Karaat mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Oorspronkelijke titel:
Camanchaca

Waar gaat het boek over? 
Een lange rit door de Atacama-woestijn van Chili. De scherven van een familieverhaal. De pijnlijke relatie van een jongeman met zijn gescheiden ouders. De onverklaarbare dood van zijn oom.

In Camanchaca, de debuutroman van Diego Zúñiga, komt de hoofdpersoon langzaam maar zeker te weten wat zich in zijn jeugdjaren werkelijk heeft afgespeeld, alsof het verleden beetje bij beetje bloot komt te liggen achter de oplossende Camanchaca - de laaghangende mist die af en toe de smalle Chileense landstrook tussen de Stille Oceaan en de Andes helemaal toedekt.

Maar, zoals de moeder van de hoofdpersoon op een gegeven moment opmerkt, soms is het beter om je niets te herinneren.
Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de cover verwacht je een reisverhaal te lezen, maar niets is minder waar. Evengoed past de cover bij het verhaal.
Het boek is geschreven vanuit de hoofdpersoon, waardoor je eigenlijk maar een eenzijdig beeld krijgt. Toch is dat niet erg, want door de informatie die hij probeert te krijgen van anderen krijg je een redelijk beeld van wat er gebeurd kan zijn in zijn jeugd. Maar evengoed heb je aan het eind het gevoel dat het verhaal niet af is, dat je een gedeelte van het verhaal mist. Als je tussen de regels doorleest, dan kan je wel raden wat er echt is gebeurd. Enerzijds wil je dat bevestigd zien en anderzijds is het misschien maar beter van niet omdat de waarheid misschien wel te gruwelijk voor woorden is. Evengoed had er nog wel een hoodfstuk of meer bij gemogen waarbij het verhaal vanuit de ouders wordt verteld. Dan was het verhaal af geweest. Nu blijf je toch met een soort van kater zitten.

Het is een verhaal waarbij je te doen hebt met de hoofdpersoon omdat je merkt dat hij probeert achter bepaalde dingen uit zijn jeugd te komen. Of hij daar ook achter komt, dat laat ik in het midden, dat mogen jullie zelf gaan lezen. Je voelt in ieder geval zijn eenzaamheid, zijn desinteresse voor zijn uiterlijk, zijn verdriet, maar anderzijds ook weer de liefde voor zijn hond.

Het verhaal is op een indringende manier geschreven, maar hier en daar is het ook monotoon geschreven waardoor je op moet passen dat je niet in slaap valt tijdens het lezen, maar over het algemeen leest het boek vlot weg en heb je het in een paar uur uit.
Het plot is een verrassing, daar moet je echt even over nadenken voor je het door hebt.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Nee, ik had meer verwacht van het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is heel mooi en past bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen en ik ben blij dat ze die niet hebben proberen te vertalen.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Hier en daar is het wat monotoon, maar over het algemeen is het vlot en indringend geschreven.

Hoe origineel is het verhaal?
Redelijk origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed, langzaamaan wordt je naar het plot geleid.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Over het algemeen wel.

Heeft het plot je verrast?
Ja, dat heeft het plot.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, dat zijn ze. Het zouden zomaar mensen kunnen zijn je kent of gekend hebt.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Ik heb dit keer geen favoriet persoon.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
De moeder, maar kan niet zeggen waarom, want dan zou ik teveel verraden.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Dat denk ik niet. We verschillen teveel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Niet echt bijzonder.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Ja, dat zou ik kunnen.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, maar dan met de stukjes over Coka. Ik kan dit keer niet zeggen waarom, maar als je het boek gelezen hebt, begrijp je wel wat ik bedoel.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, ik kan je het boek aanraden, maar verwacht niet teveel.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor jong volwassenen.

Hoeveel sterren geef je het boek?
3 sterren. 

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, één keer vind ik genoeg.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Mijn man gaat het boek mee naar zijn werk nemen zodat zijn collega's het boek ook kunnen lezen.

Ga je de verfilming bekijken? 
Voor zover ik weet is het boek (nog) niet verfilmd en ik verwacht ook niet dat dat gaat gebeureren, maar mocht het boek ooit verfilmd worden dan ga ik die niet kijken.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Het is een boek dat me nog wel even bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel, dat hangt van het boek af.

Leesfragment:
Klik onderaan op het boek op de site van Uitgeverij Karaat om een leesfragment te lezen.

Website van de uitgever:
Uitgeverij Karaat



Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg