Een Witte Raaf - Eugénie Brands



Van uitgeverij Aspekt mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Als Clair wordt uitgenodigd door
vrienden om mee te helpen met het
opzetten van een kookcursus in de
Provence, verandert dat haar hele
leven. Ze wordt zo gegrepen door
het zonnige en kleurrijke leven in
Zuid-Frankrijk dat ze meteen op
zoek gaat naar een huis in die omgeving.

Op een dorpsfeest ontmoet ze een intrigerende man van
Frans-Algerijnse afkomst, Guy genaamd. Hij neemt haar
mee naar een groot verwaarloosd landgoed met een oud
huis en een vervallen wijngaard. Clair wordt verliefd op
hem en op dat landgoed. Ze krijgen een heftige relatie.

Met haar enthousiasme en lef weet ze het geheel binnen enkele
jaren op te krikken tot een waar paradijs. Een Witte
Raaf noemt ze haar project. Het wordt een komen en gaan
van een vaste vriendinnengroep die haar in alles probeert
te steunen. Als ze bij de Wijncoöperatie van haar dorp ook
nog een prijs krijgt voor de beste rosé van de streek (wat
op haar landgoed wordt gevierd) kan ze haar geluk niet op.
Maar dan verschijnen er donkere wolken aan de horizon
en speelt jaloezie een kwalijke rol. Ze kan niet op tegen de
Franse bureaucratie en haar Witte Raaf wordt aangeschoten
wild.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de cover verwacht je een erotische thriller te gaan lezen waarbij de vrouw op de cover en de waterput wel eens een heel belangrijke hoofdrol kunnen spelen. Of dat ook zo is, dat laat ik in het midden, dat mogen jullie zelf gaan lezen.
Het eerste  hoofdstuk wordt in de huidige tijd verteld en maakt nieuwsgierig naar het verhaal, daarna vertelt Clair haar verhaal vanaf het moment dat ze voor de eerste keer in Frankrijk komt tot en met dat ze weer in het heden is, wat ze heeft meegemaakt en wat haar is overkomen. Af en toe krijg je een blik in de huidige tijd, wat duidelijk is aangegeven, want die bladzijdes zijn lichtgrijs.
Het verhaal leest als een kabbelend meer waar je geregeld het gevoel hebt dat er niets gebeurd, maar ondertussen gebeurd er toch ook weer van alles. Geregeld heb je het gevoel dat er nu wel eens iets mag gebeuren en sommige stukjes zijn wel erg soft, eindigen wel erg voorspelbaar. Heel de tijd heb je het idee dat het meer een roman is dan een thriller. Toch kan en wil je ook weer niet stoppen met het boek, want je bent heel benieuwd naar de afloop. Pas tegen het eind begrijp je waarom het boek een thriller is en geen roman. Dan begin je bepaalde personen te verdenken van iets, krijg je te doen met bepaalde personen. Gelukkig moet je ook geregeld lachen zoals bij een stukje waar een hond en een vijver de hoofdrol spelen. Soms komt het verhaal ietwat ongeloofwaardig over, maar dat is maar een enkele keer het geval.
Het plot komt als een totale verrassing, je verwacht dat een ander persoon er iets mee te maken heeft. Toch, als je terug gaat lezen, kan je al wel een vermoeden hebben, maar omdat je zo in het verhaal zit, heb je dat niet meteen door. Ook het epiloog komt als een totale verrassing omdat je een totaal andere epiloog had verwacht.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Nee, ik had er meer van verwacht.

Wat vind je van de cover? 
Die is schitterend, past echt bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is goed gekozen, ondanks dat, als je de naam van het huis vertaald in het Nederlands, een andere betekenis heeft.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het is als een kabbelend meer waar weing gebeurd, pas tegen het eind loopt het als een stroomversnelling.

Hoe origineel is het verhaal?
Redelijk origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed, maar bepaalde stukjes hadden wel korter gekund en in andere stukjes hadden wel wat meer spanning in mogen zitten. Pas tegen het eind werd het echt spannend.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Niet altijd.

Heeft het plot je verrast?
Ja, het plot kwam als een totale verrassing, die zie je niet aankomen.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, dat zijn ze. Het zouden zomaar mensen kunnen zijn die je kent.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Clair, omdat ze spontaan is, soms wat naïef, maar wel eerlijk en oprecht.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Dat kan ik niet zeggen, want dan zou ik teveel verraden.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Dat denk ik wel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Ik wil naar Frankrijk, het lijkt mij daar heel erg mooi.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Het verhaal speelt zich in de huidige tijd tot een jaar of 4 geleden af en dat is me goed afgegaan.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, het verhaal laat zien wat jaloezie met iemand kan doen, waar iemand toe in staat kan zijn vanwege de jaloezie.

Mooie quote in het boek: 
Volgens mij heeft ze een bloedhekel aan hem, maar probeert dat onder een vlag van humor te verbergen.

Zou je het boek aanraden? 
Als je van verhalen houdt waar het eerst wat rustig is en pas tegen het eind spannend wordt, dan kan ik je het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor thriller liefhebbers.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
3 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, één keer vind ik genoeg.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Ik ga het boek aan een vriendin geven, zij geeft het boek aan de bibliotheek op haar werk zodat andere mensen het boek ook kunnen lezen.

Ga je de verfilming bekijken? 
Er is nog geen verfilming en ik verwacht ook niet dat die er zal komen, maar mocht die er ooit komen, dan ga ik die niet kijken. Ik houd het boek liever in gedachten zoals ik hem gelezen heb.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek me nog lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien, hangt van het boek af.

Website van de uitgever:
Uitgeverij Aspekt




Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg