Nazomer - Esther Verhoef



Van ambo | anthos uitgevers mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Twee werelden.
Eén vrouw.
Nazomer

Modeontwerpster Vivian D staat op het hoogtepunt van haar carrière. Haar bedrijf floreert, ze wordt op handen gedragen. Vlak voordat ze op een groot evenement in Parijs de rode loper betreedt, krijgt ze echter schokkend nieuws. Het dwingt haar na te denken over haar turbulente levenspad en een ingrijpende gebeurtenis die ze al tientallen jaren verdringt…

In de haar kenmerkende meeslepende stijl beschrijft Esther Verhoef hoe de jonge Claudia opgroeit in een wereld die niet bij haar past en verandert in de succesvolle Vivian D. Welke offers heeft Claudia moeten brengen, en voor welke keuzes staat Vivian nu?

Nazomer voert de lezer van een volksbuurt in de jaren zeventig en tachtig via een atelier aan het Amsterdamse IJ naar de wereld van high fashion in Parijs en New York.

Bron: bol.com.

Over de auteur:
Esther Verhoef is een van de succesvolste en meest veelzijdige schrijvers van Nederland. Er zijn meer dan 2 miljoen exemplaren van haar thrillers en romans verkocht. Verhoefs werk is in tal van landen verschenen en meermalen bekroond met en genomineerd voor prestigieuze prijzen.

Bron: achterflap boek

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de schitterende cover en de titel verwacht je een roman te lezen over een vrouw die terugblikt op een mooie nazomer. De titel wordt pas rond halverwege het boek duidelijk, dan besef je pas waarom er voor deze titel is gekozen.
Als je eenmaal aan het boek begint, dan wil je alleen nog maar verder lezen, je wilt weten waarom Vivian D moeite heeft met bepaalde dingen, hoe Claudia Vivian D werd, hoe het met bepaalde personen gaat.
Het verhaal is op een vlotte manier geschreven. De hoofdstukken zijn niet zo lang, zodat je het boek zo weg kan leggen als je iets anders moet doen. Niet dat je dat wilt als je eenmaal aan het boek bent begonnen.
De hoofdstukken zijn om en om geschreven, het heden van Vivian D en het verleden vanaf dat Claudia nog een kind was. Het is niet verwarrend want de hoofdstukken met het getal verteld het verhaal van Vivian D en de hoofdstukken met het getal in woord geschreven verteld het verhaal van Claudia.
Langzaam zie je Claudia groeien van een jong, onzeker meisje dat eigenlijk niet bij haar omgeving past en toch haar ding probeert te doen, maar dan stiekem, naar een meer dan succesvolle modeontwerpster. Hoe ze dat voor elkaar heeft gekregen en welke offers ze daarvoor moest brengen. Op een gegeven moment krijg je wel iets door, maar twijfel je nog of je het wel goed hebt begrepen. Het plot is een verrassing, maar als je goed leest, dan is het deels eigelijk geen verrassing, zie je het ergens wel aankomen.
Je krijgt een mooi kijkje in de modewereld, waarbij je weer eens beseft dat de kleding die je draagt niet zo vanzelfsprekend is, dat er een boel mensen zijn geweest om het te ontwerpen, de stoffen te bedenken en te maken. Dat er heel veel mensen achter zitten.
Tevens is het een feest der herkenning als je in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw bent opgegroeid. Niet alleen de muziek waar iedereen in die tijd naar luisterde, maar ook wat men deed in die jaren en hoe men zich kleedde. Je hebt het gevoel dat je zelf ook weer even terug in je jeugd bent.
Kortom; als je van romans houdt dan is dit een mooi boek voor een mooie nazomerdag in de tuin.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Meer dan dat.

Wat vind je van de cover? 
Die is schitterend.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel goed gekozen, past echt bij het boek.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is lekker vlot.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed, langzaamaan wordt je van het heden en het verleden naar het plot geleid.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker.

Heeft het plot je verrast?
Ja, dat heeft het ondanks dat je het deels wel had kunnen verwachten.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Dat zijn ze, het zouden zomaar mensen kunnen zijn die je kent.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Claudia, omdat ik me er deels in herken. Zeker dat onzekere van haar, dat heb ik ook alttijd al gehad.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Manon, maar kan niet zeggen waarom, want dan zou ik teveel verraden.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Dat denk ik wel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Die zijn mooi.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Ik ben van 1974 en tot nu toe gaat het me allemaal goed af.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, het is ongelooflijk wat voor offer Vivian D heeft gebracht en vraag me steeds af of ik dat ook had gekund, en tegellijkertijd bewonder ik haar dat ze het zover heeft geschopt en heeft gedaan wat ze moest doen.

Mooie quote in het boek: 
De duur van een vriendschap zegt uiteindelijk niets over de mate waarin je iemand kent, besef ik nu.

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan je het boek zeker aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die van een romans houdt.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, één keer vind ik genoeg,

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Ik ga het boek aan een vriendin geven.

Ga je de verfilming bekijken? 
Mocht het boek ooit verfilmd worden, wat ik wel verwacht, dan ga ik die niet kijken. Ik hou het verhaal liever in mijn hoofd zoals ik het gelezen heb.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek mij lang bezig zal houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Dat denk ik wel, hangt van het boek af.

Leesfragment:
Klik op de button LEES FRAGMENT onder het boek op ambo | anthos uitgevers voor een leesfragment.

Website van de auteur:
Esther Verhoef

Website van de uitgever:
ambo | anthos uitgevers




Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg