Vriendschap En Liefde - Jack & Anouk - Jaimie Pisonier



Van Jaimie Pisonier mocht ik haar boek lezen en recenseren. Ik wil haar daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Anouk heeft het voorbije half jaar niets dan tegenslag gekend. Verlies en bedrog zijn woorden die haar niet vreemd zijn. Wil ze in het huisje van haar overleden oma blijven wonen en er financieel weer bovenop geraken dan kan ze maar beter naar haar beste vriend luisteren en iemand zoeken om de kosten mee te delen. Die iemand is snel gevonden, maar of haar leven sinds die dag in een rustig vaarwater is gekomen. Jack woont al sinds zijn zestiende in België, maar in hart en nieren zal hij altijd een Texaan blijven. Zijn zoektocht naar een eigen stek is gelukt, maar vanaf die dag gebeuren er vreemde zaken. Wil hij de veiligheid van zijn familie, vrienden en zichzelf garanderen, dan zal hij het gevecht met zijn verleden moeten ondergaan. Is hij daar nu, na achttien jaar, sterk genoeg voor?
Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
De cover komt rustgevend over, je verwacht niet dat er een heftig verhaal achter zit. Als brildrager kan je moeite hebben met de tekst in de bomen op de achterkant, daar lijkt de tekst weg te vallen. Beter was het geweest als de tekst in het geel of wit was geplaatst.
De hoofdstukken zijn om en om bekeken, dan weer vanuit de ogen van Jack, dan weer vanuit de ogen van Anouk. Meestal heb je bij de eerste zin al door over wie het gaat. De hoofdstukken zijn niet al te lang, waardoor je het boek, als het niet anders kan vanwege tijdgebrek, ook tussendoor kan lezen.
Het verhaal is op een vlotte, humorvolle, beeldende manier geschreven. Geregeld lig je in een deuk, andere keren moet je een traantje wegpinken en soms wordt je boos op bepaalde personen. Vanaf het begin zit je in het verhaal en wil je weten wat de geheimen zijn van Jack & Anouk, waarom ze reageren zoals ze reageren. Langzaam word je via diverse wegen naar het verrassende plot geleid. Het is een plot die je niet ziet aankomen, waar je terug gaat lezen om te kijken of je stiekem iets gemist hebt waardoor je eerder geen vermoeden had. Toch is een deel van het verhaal wel voorspelbaar, maar dat is in dit geval niet erg.
Het is een verhaal van hoe misverstanden de wereld in kunnen komen en daardoor soms families en vrienden uit elkaar kunnen halen, hoe daar mee om te gaan.
Als je niet bent gewend om in het Vlaams te lezen, dan is het even wennen. Bepaalde Vlaamse woorden zoals 'lavabo', moet je even over nadenken of googlen, maar al snel heb je door wat er bedoeld wordt. Er is vaak gebruik gemaakt van verkleinwoorden zoals 'gesprekjes' en 'slofjes', maar dat is niet storend, eerder grappig en herkenbaar voor ondergetekende.
Kortom, als je van romans met een diepgaand verhaal houdt, dan is dit een echte aanrader.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is rustgevend, past bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel goed gekozen, want daar draait het verhaal uiteindelijk om.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is lekker vlot, humorvol en beeldend.

Hoe origineel is het verhaal?
Vrij origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed. Langzaam wordt via diverse omwegen naar het plot geleid.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker. Eenmaal in begonnen, is het lastig om het boek weg te leggen.

Heeft het plot je verrast?
Ja, die heeft me verrast, ik had een ander plot verwacht.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
De karakters zijn stuk voor stuk geloofwaardig, het zouden zomaar mensen kunnen zijn die je kent.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Anouk, omdat ze lekker zichzelf is en soms dingen eruit flapt die ze beter niet had kunnen zeggen of dingen doet waar ze beter eerst over had na kunnen denken. Voor mij heel herkenbaar. 😏

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Dat kan ik niet zeggen, want dan zou ik teveel verraden. Lees het boek maar om daar achter te komen.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Dat denk ik wel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Ik wil naar de plaats waar een aantal paarden zijn en een lieve hond. Kan niet zeggen welke plaats dat is, want dan zou ik teveel verraden. Ja, dat zei ik een paar vragen geleden ook al, I know.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Het speelt zich in de huidige tijd af en dat gaat me aardig af.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft ze zeker. Vooral het verhaal van Jack heeft me geraakt. Zonder teveel te verraden

Mooie quote in het boek: 
Oh ja, en nog iets, de kleur van de lak is niet roze maar parelmoer.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, ik kan het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die van romans met een goed verhaal houden.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, één keer vind ik genoeg.

Ga je het volgende deel ook lezen?
Ja, wanneer komt die uit?

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Ik ga het boek aan een vriendin geven die het aan de bibliotheek op haar werk geeft.

Ga je de verfilming bekijken? 
Er is nog geen verfilming van, maar mocht die er ooit komen, dan ga ik die niet kijken omdat ik het verhaal liever in mijn hoofd hou zoals ik het gelezen heb.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek me nog lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ja, want ik ben heel benieuwd naar het volgende deel.

Leuk weetje over het boek:
Deels is het minder leuk; het kan zijn dat je het boek online niet kan bestellen (niet leuk), maar met een beetje mazzel kan je het boek in een boekenwinkel (gelukkig) vinden. Het waarom kan je op haar blog lezen.

Leesfragment:
Ga naar de website van Jaimie Pisonier - onder haar boek aan de rechterkant kan je een leesfragment downloaden en lezen.

Website van de auteur:
Jaimie Pisonier

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg