Geheimen Van Tibet - Robert Jan Blom



Van uitgeverij Aspekt mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Essay over de geschiedenis van het Tibetaanse Rijk, het Boeddhisme, de Dalai Lama's, het dagelijks leven, de cultuur, de bevolking, de mensenrechten, de invasie van 1950 en de volksopstanden.

Tibet is even fascinerend als geheimzinnig. Robert Jan Blom introduceert deze wonderlijke wereld op inspirerende wijze.

Bron: achterkant boek.

Wat vind je van het boek? 
De cover komt rustgevend over, de titel maakt nieuwsgierig.
Het boek is opgedeeld in 7 hoofdstukken die elk hun eigen passende titel hebben waardoor je meteen weet waar de betreffende hoofdstukken over gaan: De geschiedenis van Tibet, Boeddhisme in de wereld en in Tibet, De Kailash, terma's en tertönen, De 14 dalai lama's, In het Tibetaanse klooster, Tibet, Tibetanen en de Tibetaanse cultuur en Economie. Verwacht niet dat je droge, saaie kost gaat lezen, want dat is het allerminst. Op een vlotte, begrijpende manier kom je meer te weten over Tibet en de bewoners. Je komt erachter dat Tibet geen land is, maar wat het wel is kan je in het boek lezen. Het is verrassend om te lezen dat er vele verschillende modellen van het boeddhisme zijn, dat het niet één soort geloof is. Je komt erachter waarom veel Tibetanen een zoon in het klooster stopten, wie er verder in het klooster kwamen en komen en wat men er deed en heden ten dage doet. Dan blijkt dat het leven in het klooster ook niet alles is.
Je komt er achter wie de dalai lama's waren en wie het nu is, hoe men dalai lama wordt, waar je aan moet voldoen, waar het mee te maken heeft. Het is jammer dat de auteur ervoor heeft gekozen om eerst met de huidige dalai lama te beginnen en daarna zijn voorgangers te beschrijven in plaats van van de eerste tot en met de huidige dalai lama te beschrijven.
Ondanks dat er al vele boeken over Tibet zijn geschreven, is dit een mooie, compacte boek waar in het kort de geschiedenis van Tibet is beschreven.
Kortom; mocht je nog nooit over Tibet hebben gelezen, dan is dit een mooi boekje om mee te beginnen, om daarna te besluiten om meer over Tibet te gaan lezen, zodat je nog meer te weten komt over Tibet en haar inwoners.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is schitterend, rustgevend.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is geheimzinnig, maakt nieuwsgierig.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is vlot, begrijpend.

Hoe origineel is het verhaal?
Niet origineel, maar dat is niet erg.

Zat je direct in het boek?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker.

Wat vond je van de locatie in het boek? 
Het lijkt me daar heel mooi.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Raken is een groot woord, maar ik ben versteld van het boeddhisme. Ik dacht, net als velen met mij denken, dat het één soort geloof was. ik wist niet dat er zoveel modellen zijn en dat het boeddhisme ook niet altijd zo vredig is als ik dacht. Ik wil daar in de toekomst zeker meer over gaan lezen om het beter te gaan begrijpen.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, ik kan iedereen het boek aanraden om te lezen.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die geïnteresseerd is in Tibet.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Ik denk het niet.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het boek mag terug in de boekenkast zodat mijn man het boek ook kan lezen.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit boek gaat me niet lang bezig houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ik denk het wel, hangt van het boek af.

Website van de auteur:
Robert Jan Blom

Website van de uitgever:
Uitgeverij Aspekt






Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg