Varen Met De Jonge Jacob - Astrid Nijgh


Van uitgeverij Conserve mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Astrid Nijgh over Varen met de Jonge Jacob - Lennaert en ik op de Urker kotter UK 114: 'De dinghy aan boord is de redder in nood, inclusief scheepsbeschuit. Gelukkig nooit gebruikt of geconsumeerd. Ons schip heeft ons geborgenheid en een zee van ervaring gegeven. Samen bepaalden we de koers en samen zijn we uit elkaar gedreven. Lennaerts stamvader was, naar eigen zeggen, een visserman uit Katwijk met dezelfde voornaam. Mijn vader was ooit marineman en mijn moeders ooms waren visserman. Lennaert gaf mij ooit het advies om te gaan zitten en te schrijven. Het anker is opgehaald en we varen middels dit boek het verleden tegemoet.'
Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de schitterende cover zie je meteen waar het boek over gaat.
Vanaf de eerste zin zit je in het boek, weet het boek je aandacht vast te houden en nog voor je de bladzijde hebt omgeslagen, moet je al lachen om een opmerking van de auteur.
Het boek is op een vlotte, beeldende manier geschreven, waardoor het boek vlot wegleest. Het boek is geschreven vanuit de auteur, het is geschreven zoals zij het beleefd en ervaren heeft. Elk hoofdstuk heeft zijn eigen passende titel waardoor je meteen weet waar het betreffende hoofdstuk over gaat. Aan het begin van elk hoofdstuk staat een foto van Lennaert met een van zijn katten op de kop van de kotter.
Het verhaal verteld hoe Lennaert & Astrid aan de kotter zijn gekomen, van wie die was, waar de eerste reis heen ging, een aantal van de volgende reizen die ze samen hebben gemaakt en hoe de kotter uiteindelijk weer terug naar huis is gekeerd. Je komt erachter wat de bijnamen waren van Astrid & Lennaert. Het is een mooie blik in de tijd terug, waarbij je bepaalde dingen in de tijdsgeest moet bekijken. Bepaalde dingen die heden ten dage not done zijn zoals bijvoorbeeld drinken achter het roer aan boord, daar werd in die tijd minder streng naar gekeken.
Voor een ieder die gevaren heeft of nog steeds vaart, zullen de vaarroutes herkenbaar zijn. Voor de (ex-)schippers zal het heel herkenbaar zijn dat Astrid kon genieten van de geur van teer, verfgeur en diesellucht, omdat zij daar ook zo van kunnen genieten.
De Urkers zullen bepaalde stukjes herkennen zoals bijvoorbeeld het stukje over de sigarenboer, Sonnema en de Weduwe van Joustra. Kan niet meer vertellen, want dan verraad ik teveel.
Het einde is triest, je voelt het verdriet van Astrid, maar tegelijkertijd past het ook bij het verhaal. Is het een bijzonder eind, ook al had je liever gelezen dat er nog een deel komt met nieuwe avonturen op de Jonge Jacob.
Eén minpuntje: het begon goed toen de auteur vertelde dat ze 'op' Urk was, maar later werd dat 'in' Urk. Dat laatste is niet goed, het moet 'op' Urk zijn. Urk was vroeger een eiland, men was vroeger op het eiland en ondanks dat Urk al jaren geen eiland meer is, zegt men nog steeds dat men 'op' Urk is in plaats van 'in' Urk.
Kortom; dit boek is een echte aanrader voor de Astrid & Lennaert Nijgh fans.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is schitterend.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is goed gekozen, want daar gaat het boek over.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is lekker vlot, beeldend en met veel humor. Het is alsof Astrid het verhaal vertelt.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel, want het is het verhaal van Lennaert & Astrid.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed. Het is vanaf net voordat Lennaert & Astrid hun oog op de kotter laten vallen, of was het nu andersom?, totdat de kotter weer huiswaarts keert. In de tussentijd wordt er af en toe terug in de tijd gekeken.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Astrid, omdat ze zoveel humor heeft.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
De moeder van Lennaert, maar kan niet zeggen waarom, want dan zou ik teveel verraden. ;)

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Dat denk ik wel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Over het algemeen mooi, vooral de thuishaven van de kotter is erg mooi en dan vooral het oude gedeelte.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Ik ben van 1974 en het verhaal begint in 1967, vanaf mijn geboorte gaat het leven mij goed af en ik denk ook wel dat ik vanaf 1967 had kunnen leven.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft ze. Het verhaal van Lennaert, aan het eind raakte me. Kan er verder niets ovcer zeggen, want dan zou ik teveel verraden.

Mooie quote in het boek: 
In het logboek schreef hij: Vertrek Urk om 15.30 en de Weduwe is ook aan boord.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, ik kan het boek iedereen aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor de Lennaert & Astrid Nijgh fans.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Ik denk het niet.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een e-boek, die kan ik niet weggeven, maar het e-boek mag op mijn Chromebook blijven staan.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek mij lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ik denk het wel.

Website van de auteur:
Astrid Nijgh

Website van de uitgever:
UITGEVERIJ CONSERVE






Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg