Lang Leve Familie! - Joke Jansen


Van Joke Janssen en uitgeverij Clavis mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Hoe zou jij het vinden als je van de ene op de andere dag een 'logeerbroertje' kreeg? Nee, geen schattig babybroertje, maar een achtjarige nerd met een brilletje, spillebeentjes en een doodzieke moeder. De twaalfjarige Petra is niet bijzonder enthousiast. Haar leven is al druk genoeg zonder Wouter. Ze heeft haar handen vol aan haar mega-onhandige vader, haar herstellende moeder, haar bemoeizieke tante en de kennismaking met de middelbare school. Verder is er iets vreemds aan de hand met de moeder van haar nieuwe vriendin Dominique ...
Eerlijk, direct en met humor schrijft Petra in haar dagboek over haar leven. Het wordt een zomer die ze niet snel zal vergeten. De zomer dat ze zus werd.

Lang leve familie! gaat net als het eerder verschenen Lang leve saai! over Petra's leven. In dit nieuwe dagboek is Petra een half jaar ouder. Toch kunnen beide boeken in willekeurige volgorde gelezen worden. Lezers vanaf 12 jaar zullen lachen, huilen én huilen van het lachen.
Bron: bol.com.

Omslagontwerp:
Studio Clavis

Jaar van verschijnen:
2015

ISBN:
9789044825343

Bindwijze:
Hardcover

Aantal pagina's:
154

Genre:
Kinderboeken

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van het meisje op de cover lijkt het alsof het meisje het allemaal wel best vindt, het haar niet uitmaakt. De titel daarentegen spreekt voor zichzelf.
Ook in dit tweede deel van de Lang leve! serie, wat je los kan lezen, schrijft Petra alles in haar dagboek op van wat ze denkt, hoe ze zich voelt en spaart ze niets of niemand. Ze neemt gelukkig nog steeds geen blad voor haar mond. Ook in dit deel heeft de auteur zich goed ingeleefd in de pubers. Voor de oudere lezers zal het wederom deels herkenbaar zijn zoals bijvoorbeeld het afscheid van de basisschool en het stiekem spelen met lego. Je bent er eigenlijk te oud voor, maar stiekem vind je het nog leuk om ermee te bouwen.
Ondanks dat je vaak moet lachen om de opmerkingen van Petra, is het voor een groot gedeelte een emotioneel boek. Tissues mag je dit keer zeker bij de hand houden, want geregeld moet je een traantje weg pinken. Je hebt te doen met een bepaald persoon die je het liefst wilt beschermen. Ook in dit deel is de vader gelukkig nog steeds heel erg onhandig en laat zijn zus gelukkig nog steeds graag het achterste van haar tong zien. Mede dankzij deze twee personen lig je geregeld in een deuk. Petra laat zien dat vrouwen/meisjes ook van alles kunnen, dat niet alles alleen maar mannenwerk is.
Het boek kent geregeld verrassende wendingen. De (jong) volwassenen zullen een bepaald mysterie over een bepaald persoon al snel door hebben, maar de jongeren zullen dat waarschijnlijk niet snel door hebben. Het boek zit, zoals gezegd, vol emoties; vreugde en verdriet wisselen elkaar in een hoog tempo af.
Kortom; Lang leve familie! van Joke Janssen is een echte aanrader voor meisjes vanaf 11 jaar, maar zoals eerder gezegd, hou de box met tissues wel bij de hand.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is mooi.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is lekker vlot.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed, het is chronologisch geschreven.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, dat weet het boek.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, dat zijn ze.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Liesbeth, omdat ze niet over zich laat lopen, gelijk actie onderneemt ook al is dat niet altijd verstandig. Toch kunnen veel mensen van haar leren.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Dat kan ik dit keer niet zeggen, want dan zou ik teveel verraden.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Dat denk ik wel.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Het verhaal speelt zich in de huidige tijd af en dat gaat me goed af.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft ze. Het verhaal van Wouter trof me recht in mijn hart.

Mooie quote in het boek: 
Door een situatie te negeren gaat deze niet vanzelf weg.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor meisjes vanaf 11 jaar.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Ik vond het leuk om het boek te mogen lezen, maar ga het boek niet nog een keer lezen.

Ga je het volgende deel ook lezen?
Ja, die ga ik zeker lezen.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Ik ga het boek aan een van mijn buurmeisjes geven.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek mij lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ja, dat ga ik zeker doen.

Website van de auteur:
Joke Janssen

Website van de uitgever:
Clavis






Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg