Lang Leve Saai! - Joke Janssen


Van uitgeverij Clavis & Joke Janssen mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Petra wordt twaalf en haar leven is saai. Ze gaat toch een dagboek bijhouden, al weet ze niet wat ze daarin moet schrijven. Want er gebeurt niet zoveel in haar saaie leventje. Maar dan wordt haar moeder plotseling ziek. Diagnose: schildklierkanker. Haar vader is een schat, maar soms wel erg onhandig. En dan zijn er ook nog haar vriendinnen én komt zomaar de grote liefde voorbij. Van saai is er geen sprake meer, en het dagboek raakt snel volgeschreven. Met veel humor en de grote en kleine gebeurtenissen van elke dag. En gelukkig krijgt Petra het goede nieuws dat haar moeder geneest.
Bron: bol.com.

Omslagontwerp:
Studio Clavis

Jaar van verschijnen:
2013

ISBN:
9789044820096
Bindwijze:
Hardcover

Aantal pagina's:
130

Genre:
Kinderboeken

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van het meisje op de cover, kan het niet anders of ze baalt van van alles en nog wat. De titel doet vermoeden dat het meisje iets teveel op haar bord heeft gekregen en verlangt naar de saaie momenten van weleer.
Het is een dagboek geschreven door een meisje van bijna twaalf jaar. Haar moeder heeft aangeraden om dat te doen zodat ze later terug kan kijken op wat ze als meisje van bijna twaalf jaar meemaakte. Ondanks dat ze het niets vindt en niet weet waarover te schrijven omdat ze haar leven nogal saai vindt, doet ze toch wat haar opgedragen werd en zo leer je Petra langzaam aan kennen. Ze neemt geen blad voor haar mond en spaart niets of niemand in haar dagboek. Het is geschreven zoals alleen elf, twaalf jarigen dat kunnen, op een eerlijke en directe manier. Voor de meisjes van die leeftijd zal het deels herkenbaar zijn en de volwassen vrouwen zullen het een en ander herkennen zoals bijvoorbeeld de schaamte voor je ouders, de eerste verliefdheden, de tijd die vaak zo langzaam gaat en het wat langer ziek voordoen dan je eigenlijk bent als je net ziek bent geweest. De auteur heeft zich goed ingeleefd in de hoofdpersoon of wist nog het een en ander van hoe zij zelf was op die leeftijd.
Ondanks dat er een paar zware onderwerpen aan bod komen zoals bijvoorbeeld een ouder die kanker heeft, is het toch op een luchtige, humorvolle manier geschreven. Je hebt het geregeld te doen met Petra omdat ze soms niet weet hoe ze zich mag voelen, haar angsten en haar zorgen om diverse personen als haar moeder, maar tegelijkertijd moet je ook continu om haar lachen om hoe ze over van alles en nog wat denkt zoals bijvoorbeeld over haar onhandige vader en haar vriendinnen. Je moet om haar verzonnen woorden als oudetutmevrouwenwinkels en bejaardenkoppelingsbureau lachen. Hoe krijgt ze het verzonnen? Eenmaal in dit boek begonnen, is het boek moeilijk weg te leggen.
Kortom dit boek is een echte aanrader voor meisjes vanaf elf jaar, ze zullen zich er vast deels in herkennen.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Het is een mooie cover.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is lekker vlot en humorvol.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed, het is chronologisch geschreven.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker, je wilt weten hoe het verder gaat.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, dat zijn ze.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Petra, omdat ze zo lekker open en eerlijk is.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Mischa, in verband met spoilers, kan ik niet zeggen waarom ik een hekel aan hem heb, dat mogen jullie zelf gaan ontdekken. ;)

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Dat denk ik wel.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Het speelt zich in de huidige tijd af en dat gaat me goed af.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft ze. In dit verhaal blijkt maar weer dat ouders, als er iets ernstigs is als een erge ziekte, beter gelijk eerlijk kunnen zijn naar hun kinderen toe, ook al wil je ze zoveel mogelijk sparen. Ook het stukje met Mischa heeft me aangegrepen.

Mooie quote in het boek: 
Ik heb scheurbuikhonger!

Zou je het boek aanraden? 
Ja, ik kan het boek ieder meisje en iedere vrouw aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor meisjes vanaf elf jaar.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee. Ik vond het leuk om het boek te lezen, maar hoef het niet nog een keer te lezen.

Ga je het volgende deel ook lezen?
Ja, die ga ik zeker lezen.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Ik ga het boek aan een buurmeisje geven.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek mij lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ja, dat ga ik zeker doen.

Website van de auteur:
Joke Janssen

Website van de uitgever:
Clavis






Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg