De Tafel Van Tarzan - Xander Jongejan


Van Xander Jongejan mocht ik zijn boek lezen en recenseren. Ik wil hem daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
'Ook dat is vaderschap. Steeds je verwachtingen naar beneden bijstellen.'
In zijn soepele stijl vertelt Xander Jongejan een licht-zwart verhaal over de behoefte om gezien te worden. In 'De tafel van Tarzan' delen vader en zoon herinneringen aan hun ongemakkelijke gezinsleven. Na de dramatische dood van hun vrouw en moeder proberen ze grip te krijgen op het onvermogen van de ander, altijd van de ander.

Bron: bol.com.

Over de auteur:
Xander Jongejan (1973) publiceerde eerder in eigen beheer de dichtbundel 'Wat zijn de bananen duur'.

Omslagontwerp:
Twelph.com

Jaar van verschijnen:
2018

ISBN:
9789402171938

Bindwijze:
Paperback

Aantal pagina's:
152

Genre:
Literaire romans, thrillers

Verfilmd?
Voor zover ik weet is dit boek (nog) niet verfilmd en ik verwacht ook niet dat dit boek verfilmd zal worden.

Wat vind je van het boek? 
De titel in combinatie met de gebroken paraplu doet mysterieus aan. Het maakt nieuwsgierig naar 'De tafel van Tarzan' van Xander Jongejan.
De hoofdstukken zijn om en om geschreven; vader en zoon vertellen elk om en om hun kant van het verhaal. Hoe zij het gezinsleven hebben ervaren, hoe ze over elkaar denken, elkaar zien. Hoe de vader zijn huwelijk en het vaderschap ziet.
'De tafel van Tarzan' laat zien hoe een huwelijk, liefde in de loop der jaren kan veranderen. Hoe partners kunnen veranderen van karakter en uiterlijk, hoe dat ook in kan werken op kinderen, hoe er gezocht kan worden naar hunkering, de liefde van de ander, van de ouder, het rekening met elkaar houden, maar ook het niet weten hoe ze met emoties om moeten gaan, hoe ze echt met elkaar om moeten gaan.  Deels kan het voor sommigen herkenbaar zijn omdat ze zelf in een soortgelijke, maar minder heftige situatie zitten of hebben gezeten.
Het verhaal is op een rauwe, maar vlotte manier verteld. 'De tafel van Tarzan' is soms emotioneel waarbij de waterlanders over de wangen stromen, soms plat, soms schokkend, zelfs zo schokkend dat je sommige stukjes terug gaat lezen om te kijken of je het wel goed hebt gelezen, soms wat duister. Steeds als je denkt te weten hoe het verhaal verder gaat, blijkt het anders te lopen. Het verhaal kent diverse verrassende wendingen en eindigt met een knallend plot die je niet ziet aankomen. Toch als je heel goed leest, dan kan je het plot wel verwachten.
Waar je eerst nog sympathie, medelijden had met een bepaald persoon, weet je later niet meer wat je van die persoon moet denken.
Kortom; 'De tafel van Tarzan' van Xander Jongejan is een echte aanrader. Het is een verhaal bekeken vanuit de vader en de zoon die ieder hun kant van het verhaal over hun ongemakkelijke gezinsleven vertellen. Het is een boek die je in een ruk wilt uitlezen.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is heel mooi, past bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel goed gekozen, past bij het boek.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het is een heel aparte, unieke schrijfstijl.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed, het is chronologisch geschreven waarbij er af en toe wordt terug gekeken als het verhaal erom vraagt.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, dat weet het boek zeker. Als je er eenmaal in begint, is het boek lastig weg te leggen.

Heeft het plot je verrast?
Ja, die zag ik niet aankomen.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, dat zijn ze stuk voor stuk.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
De oma, omdat ze een oma is zoals een oma hoort te zijn.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Ik ben er nog niet uit aan wie ik een grotere hekel heb.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Nee, dat denk ik niet.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft hij. Dit boek laat weer zien wat het kan doen als je een ongemakkelijk gezinsleven hebt en dat heeft me best wel geraakt. Ik heb mijn zegeningen geteld en ben blij dat mijn relatie niet zo is als in het boek.

Mooie quote in het boek: 
Het vaderschap zit vol verrassingen, zo blijkt steeds weer.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor liefhebbers van verrassende romans die niet lopen zoals romans zo vaak lopen, maar ook voor thrillerliefhebbers.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het boek mag terug in de boekenkast.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit boek gaat me denk ik niet lang bezig houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ja, dat ga ik zeker.

Website van de auteur:
Xander Jongejan





Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg